Σε συνέχεια των πρακτικών που εφαρμόστηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19, η Επιτροπή Τελωνειακής Συνεργασίας ΕΕ-Τουρκίας προχώρησε στην έκδοση της Απόφασης αριθ. 1/2025. Αυτή η απόφαση επίσημα καθιερώνει και θεσμοθετεί την αποδοχή ψηφιακά εκδοθέντων πιστοποιητικών κυκλοφορίας εμπορευμάτων A.TR κατά τις εισαγωγές από την Τουρκία προς τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Βασικές Προϋποθέσεις και Χαρακτηριστικά
Σύμφωνα με την Απόφαση, οι τελωνειακές αρχές της ΕΕ και της Τουρκίας είναι υποχρεωμένες να αποδέχονται τα ηλεκτρονικά πιστοποιητικά A.TR, εφόσον πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
- Χρήση Καθιερωμένου Υποδείγματος: Τα ψηφιακά πιστοποιητικά πρέπει να βασίζονται στο πρότυπο υπόδειγμα του παραρτήματος I της απόφασης 1/2006.
- Σύστημα Επαλήθευσης: Οι τελωνειακές αρχές της χώρας εξαγωγής (Τουρκία) οφείλουν να διατηρούν ένα ασφαλές διαδικτυακό σύστημα για την επαλήθευση της γνησιότητας των πιστοποιητικών.
- Αναγνωριστικά Στοιχεία: Τα ηλεκτρονικά πιστοποιητικά A.TR πρέπει να φέρουν έναν μοναδικό αύξοντα αριθμό και, εφόσον υπάρχουν, άλλα χαρακτηριστικά ασφαλείας, όπως κωδικό QR, που επιτρέπουν την αναγνώρισή τους.
Εάν οι παραπάνω προϋποθέσεις δεν τηρούνται, υπάρχει η δυνατότητα προσωρινής αναστολής της αποδοχής των ψηφιακών πιστοποιητικών από την ΕΕ ή την Τουρκία, με την προϋπόθεση ότι η απόφαση αυτή θα κοινοποιηθεί εγκαίρως στο άλλο μέρος.
Ισχύς και Αναδρομική Εφαρμογή
Η Απόφαση αριθ. 1/2025 τίθεται σε ισχύ από την ημερομηνία έκδοσής της (1η Ιουλίου 2025). Ωστόσο, έχει αναδρομική εφαρμογή από τις 8 Ιουλίου 2024. Αυτό σημαίνει ότι τα ψηφιακά πιστοποιητικά με κωδικό QR που εκδόθηκαν από τις τουρκικές αρχές και έγιναν αποδεκτά από τα τελωνεία της ΕΕ από την ημερομηνία αυτή και μετά, θεωρούνται πλέον επίσημα έγκυρα. Αυτή η αναδρομική ισχύς διασφαλίζει τη συνέχεια και τη νομική κατοχύρωση των διαδικασιών που εφαρμόστηκαν κατά τη μεταβατική περίοδο, χωρίς να θίγονται τα δικαιώματα των συναλλασσόμενων.